Program

Program

Naším cílem je vytvořit pestrý program, jehož součástí budou larpoví tvůrci, tvůrkyně a hráčstvo ze všech koutů české larpové komunity. 

9:30 – 9:40

9:45 – 10:30

10:45 – 12:00
10:45
11:10
11:35

12:00 – 13:00

13:00 – 13:45

14:00 – 14:45

15:00 – 15:45
15:00
15:25

16:00 – 16:45

17:00 – 17:45

18:00 – 18:45

18:45 – 19:00

Přivítání

Dominika Lex Dufková: V hlavní roli..?

I. BLOK KRATŠÍCH PŘEDNÁŠEK
Kristýna Boháčová: Larpy ve vzdělávacím procesu u nás
Adam Lalák: Larp a hranice filozofie
Patrik Krupička: Za humny je larp

Obědová přestávka

Adéla Bártová: Historie proti larpu aneb „proč nám kazej ty reenactmenty“

Iva Mivka Vávrová a Michaela Polední: Cross which gender? – Nebinární lidé a český larp

II. BLOK KRATŠÍCH PŘEDNÁŠEK
Pavel Gotthard: Když je to v roli, tak to není nevěra
David Vávra: Hranice mezi virtuální a živou hrou

Lukáš Brychta: Prostupnost larpu a divadla

Lenka F. a Jakub J.: Chrysalis: obsahový larp s prvky BDSM

Karolína Serbousková a Bára Klapalová: Manifest psychické bezpečnosti

Rozloučení

9:30 – 9:40 Přivítání
9:45 – 10:30 Dominika Lex Dufková: V hlavní roli..?
10:45 – 12:00 I. BLOK KRATŠÍCH PŘEDNÁŠEK
10:45 Kristýna Boháčová: Larpy ve vzdělávacím procesu u nás
11:10 Adam Lalák: Larp a hranice filozofie
11:35 Patrik Krupička: Za humny je larp
12:00 – 13:00 Obědová přestávka
13:00 – 13:45 Adéla Bártová: Historie proti larpu aneb „proč nám kazej ty reenactmenty“
14:00 – 14:45 Iva Mivka Vávrová a Michaela Polední: Cross which gender? – Nebinární lidé a český larp
15:00 – 15:45 II. BLOK KRATŠÍCH PŘEDNÁŠEK
15:00 Pavel Gotthard: Když je to v roli, tak to není nevěra
15:25 David Vávra: Hranice mezi virtuální a živou hrou
16:00 – 16:45 Lukáš Brychta: Prostupnost larpu a divadla
17:00 – 17:45 Lenka F. a Jakub J.: Chrysalis: obsahový larp s prvky BDSM
18:00 – 18:45 Karolína Serbousková a Bára Klapalová: Manifest psychické bezpečnosti
18:45 – 19:00 Rozloučení
9:30 – 9:40 Přivítání
9:45 – 10:30 Dominika Lex Dufková: V hlavní roli..?
10:45 – 12:00 I. BLOK KRATŠÍCH PŘEDNÁŠEK
10:45 Kristýna Boháčová: Larpy ve vzdělávacím procesu u nás
11:10 Adam Lalák: Larp a hranice filozofie
11:35 Patrik Krupička: Za humny je larp
12:00 – 13:00 Obědová přestávka
13:00 – 13:45 Adéla Bártová: Historie proti larpu aneb „proč nám kazej ty reenactmenty“
14:00 – 14:45 Iva Mivka Vávrová a Michaela Polední: Cross which gender? – Nebinární lidé a český larp
15:00 – 15:45 II. BLOK KRATŠÍCH PŘEDNÁŠEK
15:00 Pavel Gotthard: Když je to v roli, tak to není nevěra
15:25 David Vávra: Hranice mezi virtuální a živou hrou
16:00 – 16:45 Lukáš Brychta: Prostupnost larpu a divadla
17:00 – 17:45 Lenka F. a Jakub J.: Chrysalis: obsahový larp s prvky BDSM
18:00 – 18:45 Karolína Serbousková a Bára Klapalová: Manifest psychické bezpečnosti
18:45 – 19:00 Rozloučení




Zajímají vás podrobnější informace o tom, na koho se můžete těšit? Podívejte se na přehled našich řečnic a řečníků a anotace jejich přednášek!

Upozorňujeme, že program se může změnit.


Adéla Bártová: Historie proti larpu, aneb “proč nám kazej ty reenactmenty”

Příspěvek přiblíží téma reenactmentu v kontextu larpu. Kde leží hranice mezi larpem a reenactmentnem a na kterých úrovních se protínají? Čím se mohou vzájemně obohatit? A samozřejmě – z čeho občas vychází nějaký ten vzájemný cringe a mrzení?

Kristýna Boháčová: Larpy ve vzdělávacím procesu u nás

V teoretické rovině u nás larpy ve vzdělávání dávno nejsou novinkou, a to ani v larpové komunitě, ani mezi některými pedagogy. Díky své formě i obsahové stránce by měly v současné edukaci zažívat boom, ale neděje se to. Naopak je stále složité tyto principy, zejména v rámci běžné školní praxe, uplatňovat. Navíc se stále mezi žáky i edukátory najde vysoké procento těch, kteří pojem „larp“ vnímají pejorativně jako nerdovskou zábavu, nebo ho ani neznají. Jak tuhle bariéru prolomit a podpořit využívání larpů ve vzdělávání? Co jsou klíčové problémy? Jaké je řešení a co by mohlo pomoci situaci zvrátit?

Lukáš Brychta: Prostupnost larpu a divadla

Formáty larpu a divadla k sobě mají blízko především z pohledu svého materiálu: oba se realizují skrze přímé interakce vlastních aktérů, využívají fyzickou blízkost, možnost okamžité reakce na právě probíhající dění a nutnou míru improvizace. Rozlišit je můžeme odlišnou distribucí rolí; zatímco divadlo pracuje s distinkcí herců a diváků, larp využívá plochou strukturu hráčů. Příspěvek bude nabízet příklady konkrétních projektů, kdy dochází k překračování těchto hranic z jedné i druhé strany.

Dominika Dufková: V hlavní roli...?

Role [rɔle] – smotek, svitek, rozsáhlý obdělávaný zemědělský pozemek, sled akcí které má provést herec v divadelním nebo filmovém představení, souhrn vzájemných vztahů s okolím, předpokládaná stará jednotka plošného obsahu, očekávané jednání jedince podle jeho sociálního postavení, část města Karlovy Vary. Role [rɔle] – slovo stírající hranice na místech, kde by je divák nečekal. Pojďme se společně ponořit do diference hraní rolí ve dvou zdánlivě ne zas tak rozdílných prostředí – uměleckého a larpového. Jaký je rozdíl v pojetí role? Je larp alespoň trochu divadlo? Jak se liší přípravy na roli v larpu a v umění? A kde se tahle hranice skutečně může setkat? Může vůbec larp čerpat z divadla? A divadlo z larpu? A… Kdo tedy je v té hlavní roli?

Lenka F. & Jakub J.: Chrysalis - obsahový larp s prvky BDSM

V červnu 2024 se uskutečnil první běh kinky larpu Chrysalis. Hra je do základu standardním obsahovým larpem, kde má každý hráč předem danou postavu s bohatou historií, předepsanými vztahy a stanovenými cíli, jejím specifikem ale je, že pracuje s prvky BDSM, a to bez zástupných mechanik. Jinak řečeno, veškeré násilí a erotika se na hře dějí buď doopravdy, anebo vůbec. Během příspěvku se dozvíte, jaké mechaniky hra používá, aby umožnila tyto aktivity provozovat bezpečně a konsensuálně, a jak jde design hry naproti tomu, aby hráčům usnadnil se do podobných aktivit vůbec pouštět. Stejně tak se dozvíte, co nedopadlo úplně podle představ, jaké změny se pro příští běh chystají a za jaké hranice autoři naopak nepůjdou. A nakonec vám snad i pomůže odpovědět na otázku: Je tohle hra pro vás?

Pavel Gotthard: Když je to v roli, tak to není nevěra

Talk krátce představí larpy s nejodvážnějšími mechanikami pro hraní romancí a rýpne do různých drobných tabu, která souvisí s vytyčováním hranic mezi city hráče a city postavy.

Patrik Krupička: Zahraniční larpy

Jaké je hraní za hranicemi? Jaká specifika má organizování mezinárodního larpu? V čem je to stejné a co se liší? A proč překonat váhání a na nějaký takový vyrazit?

Adam Lalák: Larp a hranice filozofie

Larp je vhodný nástroj k otevírání řady filosofických problémů a otázek. Kde končí moje já? Kdy se z iluze stává skutečnost? Je celý život hra? Tyto filozofické otázky se z pohledu učebny jeví jako nevinné akademické problémy, když si je však na základě zkušenosti z larpu začne klást hráč/hráčka, musí si dávat bedlivý pozor, aby se jimi nenechal/a pohltit. Co přináší zkušenost z otevírání filozofických témat s hráči larpů? Má i filozofie své hranice a měly by některé myšlenkové dveře zůstat raději zavřené?

Michaela Polední & Iva Vávrová: Cross which gender? - Nebinární lidé a český larp

Nebinární hráčstvo je v české larpové komunitě už dlouhá léta, ale jejich hlasy často nebývají příliš slyšet. Míša a Mivka ve svém talku představí výsledky průzkumu mezi enby lidmi v české i mezinárodní larpové komunitě a hloubkových rozhovorů s jednotlivci z ČR. Jakým specifickým výzvám při hraní larpů čelí? Jaké možnosti designu otevírá, když pojmeme gender jako spektrum, ne jako binární volbu? A jaké to je hlásit se na larpy a hrát je v komunitě, kde je stále normou role rozdělovat podle toho, co má kdo v kalhotech nebo pod sukní?

Karolína Serbousková & Bára Klapalová: Manifest psychické bezpečnosti

Příspěvek představí nově vznikající manifest psychické bezpečnosti. Ten se zaobírá základními a zásadními otázkami týkajícími se psychické bezpečnosti na larpech: Jaké jsou  mechanismy pro ochranu duševního zdraví účastnictva larpu? Jaké kroky mohou být učiněny z organizátorské stránky? Kde naopak leží zodpovědnost na hrajících? 

David Vávra: Hranice mezi virtuální a živou hrou

Jak se dá propojit larp a technologie? Jak pracovat s hranicí mezi virtuálním a „naživo“? Jaká specifika přináší larp celý v počítačové hře, argumentační hra přes webkamery nebo hra (Nosedive), během které hráči intenzivně používají mobily a herní sociální síť?




Toužíte vidět své jméno mezi řečnictvem?

Momentálně máme program naplněný, ale pokud byste se rádi přihlásili mezi náhradníky, případně máte pocit, že bez vašeho příspěvku se konference prostě neobejde, napište nám na konference@rolling.cz.


O nás

Akci pořádá Zuzana Šubrtová, Magdalena Wald, Julie Pokorná, Šárka Tůmová, Jan Holan, Marek Kryška a Bára Drbohlavová za podpory spolku pro rozvoj vzdělávacích a zážitkových her Rolling. 

Děkujeme Martinovi Petráskovi, Anně Glaserové, Tomášovi Fechtnerovi.

Předchozí ročníky také organizovali Martin Philipp, Iva Vávrová a Jan Wollmann.

Kontaktujte nás

Ozvěte se nám na email: konference@rolling.cz

Web vytvořila Kreativní huť